Page content

Een sterk merk: cruciaal voor middelgrote en familiebedrijven

Voor familiebedrijven draagt een sterk merk bij aan de continuïteit van de organisatie.Veel middelgrote bedrijven zijn in Nederland vaak generaties lang in handen van één familie. Het zijn bijzondere bedrijven: ze laten zich niet gek maken door de kwartaalcijfers zoals beursgenoteerde ondernemingen. En ze sturen ook niet op uitsluitend de liquiditeit van vandaag zoals veel zzp’ers en kleine bedrijven. Nee, in een familiebedrijf gaat het in de eerste plaats om de continuïteit van de onderneming op lange termijn.

De vragen van familiebedrijven

Continuïteit als focus brengt zo zijn eigen vragen met zich mee. Bijvoorbeeld:

  • Hoe garandeer ik het voortbestaan van mijn bedrijf in deze tijd van snelle veranderingen?
  • Kan ik een nieuw product of een nieuwe dienst onder mijn huidige merknaam introduceren?
  • Wat moet ik met het internet? En met sociale media?
  • Klanten vragen me naar producten of diensten die ik niet lever. Wat moet ik daarmee?
  • Ik heb geen basis voor beslissingen over producten, diensten en markten.
  • Mijn prijzen komen steeds meer onder druk te staan. Hoe ga ik daarmee om?
  • Ik ben erg afhankelijk van een paar grote klanten. Hoe los ik dat op?
  • Ik zie samenwerkingskansen, maar passen die wel bij mijn bedrijf en mijn merk?
  • Mijn product of dienst wordt steeds meer een ‘commodity’. Wat doe ik daaraan?
  • Hoe zorg ik ervoor dat de waarden van mijn familie ook in het bedrijf (blijven) doorklinken?

Grote familiebedrijven bewijzen het succes van een sterk merk.Een sterk merk als antwoord

Nou is een sterk merk geen wondermiddel. Maar het staat wel vast dat een goed doordacht merkenbeleid belangrijk kan bijdragen aan een antwoord op deze – en andere – vragen van een familiebedrijf. Een sterk merk helpt om de continuïteit van de organisatie te waarborgen. Aan een merk bouw je immers ook voor de lange termijn. Dat blijkt wel als we kijken naar grote, vaak internationaal opererende, Nederlandse familiebedrijven.

Grote concurrentievoordelen

Lang niet alle familiebedrijven – en dat zijn er in Nederland tegen de driehonderdduizend! – zijn even bekend bij het grote publiek. Vaak hoeft dat ook helemaal niet. Bedrijven die in een specialistische, zakelijke omgeving actief zijn, hebben niets aan een sterk merk buiten hun eigen afzetmarkt. Maar daarbinnen kan het ze grote concurrentievoordelen opleveren!

Sterk merk nodig? Boek een MerkVerkenning!

Een MerkVerkenning, een intensief gesprek over uw merkvragen.Elk familiebedrijf heeft rond het eigen merk eigen vraagstukken. En dus ligt een individuele aanpak voor de hand. Hoe die eruit ziet, is dan ook niet in het algemeen aan te geven. Wat kan helpen, is een MerkVerkenning: een intensief gesprek bij u op kantoor. In dat gesprek verkennen we samen de vragen die u hebt. Dan kijken we naar mogelijke antwoorden en de rol van ProPositions daarbij. In zo’n MerkVerkenning investeert u eenmalig 195 euro exclusief btw. Die investering wordt verrekend als ProPositions voor u aan de slag gaat.

Alle relevante kennis en ervaring over merkenbeleid, marketing, communicatie en media komt tijdens een MerkVerkenning op tafel. Ook de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Daar wordt u alleen maar wijzer van.

Wilt u weten wat een sterk merk voor uw organisatie kan betekenen?

Bel dan nu 0499 39 34 64 en boek een persoonlijke MerkVerkenning.