waarom ondernemers

hun merk en hun mARKETING

nogal eens VERWAARLOZEN.

“Heb ik dat wel nodig?” vragen DGA’s me weleens als het gaat over hun merk en hun marketing. Ik stel dan altijd een tegenvraag: "Waarom zou je het niet nodig hebben?"

De 12 antwoorden die ik dan krijg en die ik sinds 1990 het vaakst ben tegengekomen, staan hieronder. Alle kans dat je er ten minste eentje van herkent.

Verwaarlozing van merk en marketing

1. “Ik heb al van alles geprobeerd, maar het helpt toch niks.”

Juist als je al veel pogingen hebt gedaan om greep te krijgen op je merk en je marketing, snap ik die opmerking helemaal. Je zou er moedeloos van worden. Alleen…is nietsdoen wel een optie? Uiteindelijk gaat het erom één keer vaker op te staan dan dat je struikelt.

2. “Ik heb het al eens een keer geprobeerd en toen is het mislukt.”

Vraag jezelf eens ernstig af of je je door één mislukking uit het veld moet laten slaan. Kom op zeg, je bent ondernemer of je bent het niet!

3. “Ik heb al genoeg adviseurs op het gebied van merkenbeleid en marketing.”

Dat is heel herkenbaar. En het gevolg ook: dat je met alle winden meewaait. Mijn advies: kies één adviseur die je vertrouwt en geef die de tijd en het budget om zijn of haar werk te doen. En dan vind ik het natuurlijk heel fijn, als je kiest voor ProPositions…

4. “Ik heb nou eenmaal geen verstand van marketing. En ik heb er ook geen talent voor. Ik weet dus ook niet
    wat ik zou moeten veranderen.”

Met ‘Maak werk van je Merk!’ maak je je in één week tijd de meest recente wetenschappelijke inzichten over merkenbeleid en marketing eigen. En je leert ze toepassen op jouw bedrijf. En of marketing een talent is…? Nee, zeker niet. Je hebt wel een aantal talenten nodig om je merk en je marketing naar een hoger plan te tillen. Of jij over die talenten beschikt, ontdek je tijdens de Strengthsfinder®-test die standaard aan het programma vooraf gaat.

5. “Ik heb geen tijd.”

Natuurlijk heb je het druk: brandjes blussen, problemen van je medewerkers oplossen, fouten van anderen herstellen en ga zo nog maar even door. En dus kom je nooit toe aan de rust die je nodig hebt om je bedrijf een toekomst te geven. Probeer eens om je dagelijkse beslommeringen los te laten. Eén weekje maar, vijf werkdagen. Ja, ik weet het: dat is duvels moeilijk. Vooral omdat je medewerkers er nu eenmaal op rekenen dat je er altijd voor ze bent. Maar ehh…wedden dat je bedrijf er nog gewoon staat na die week?

6. “Ik wil geen cursus.”

Nee, natuurlijk wil je geen cursus! Je gaat met jouw ervaring als ondernemer toch niet meer in de schoolbanken zitten? Juist daarom is ‘Maak werk van je Merk!’ een intensief ‘hogedrukpan-traject’ van één week. Samen met zeven senior-ondernemers met wie je eindelijk eens op gelijk niveau kunt communiceren.

7. “Op het moment gaat het goed.”

Da’s heel mooi! Proficiat. Dat heb je waarschijnlijk dan te danken aan je uitstekende verkoopcapaciteiten. Alleen…kun jij voorspellen wanneer de volgende crisis komt? Wanneer er zich een geduchte concurrent aandient? Wanneer je acquisitie begint te haperen? Het lijkt me belangrijk dat je je daarop voorbereidt. Bijvoorbeeld door het opbouwen van een sterk merk en een robuust marketing- en communicatiebeleid. Toch…?

8. “Ik heb helemaal geen merk nodig.”

Oeps, je vergeet één detail: je hebt al een merk! Heus, jouw merk(naam) zit absoluut in het hoofd van al je klanten en oud-klanten. En ik hoop ook van een groot aantal prospects. Het is misschien nog geen stérk merk, maar dat is een kwestie van effectieve marketing! En via marketing gaat het bij een merk altijd over winstgevende omzet: meer verkopen aan meer klanten. Dat zal je als ondernemer toch zeker aanspreken.

9. “Ik heb geen zin in theoretisch geleuter.”

Groot gelijk! Ik weet dat ondernemers daar een gruwelijke hekel aan hebben. Dat delen we dan met elkaar, want ook ik ben ondernemer. Juist daarom heb ik de wetenschappelijke aanpak van ‘Maak werk van je Merk!’ helemaal vertaald naar de praktijk van alledag.

10. “Marketing is me al duur genoeg. Zeker omdat het toch nauwelijks omzet oplevert.”

Ahum…alles wat geen resultaat oplevert, is te duur. Zou een effectiever marketingbeleid helpen…?

11. “Ik heb een medewerker voor (marketing)communicatie in dienst.”

Heel goed, en wie stuurt die medewerker aan? Dat ben je waarschijnlijk zelf. Ben je dan vakmatig een gelijkwaardige gesprekspartner? En heeft die medewerker vooral een operationele functie? Ja? Wie bepaalt dan de strategie? Bovendien, een loondienstmedewerker is nooit een echt stabiele factor in je bedrijf. Hij of zij is wel vervangbaar, maar als daarmee je strategische capaciteit de deur uitloopt…

12. “Ik heb al veel te veel op mijn bordje. Ik wil dit er niet ook nog bij hebben.”

Nou, dan heb je een serieus managementprobleem. Dat lossen we niet op in die week op de ‘New Horizons’. Je kunt er wel sparren met collega-ondernemers die een soortgelijke situatie al hebben meegemaakt én opgelost!

Herken je jouw situatie in een of meer van de ondernemersvragen hierboven? En wil je daar wel eens over sparren?

Of wil je het hebben over nog heel andere dingen dan deze 12 die bij jou spelen?