en waaraan dus ook alleen directeur-eigenaren kunnen deelnemen.
Meer klanten, omzet, cash-flow en marktaandeel dankzij een 'evidence-based' aanpak.
Je hebt niets aan een reguliere, schoolse marketingopleiding, omdat jouw situatie leidend moet zijn.
en waaraan dus ook alleen directeur-eigenaren kunnen deelnemen.
om je marketing te laten werken.
Het programma geeft je alles wat je nodig hebt om als ondernemer zelf je marketing aan te sturen en helpt je zo om de Coca-Cola in je markt te worden. Je ontdekt stap voor stap wat je moet doen om je merk onder de aandacht te brengen en te houden. Hoe klanten en prospects precies op het juiste moment aan je denken, zodat ze niet meer om je heen kunnen.
Dankzij de wetenschappelijke basis garandeert 'MaestroMarketing' je de best mogelijke besteding van je marketingbudget. Zodat jouw merk gemakkelijker te vinden en te kopen is dan dat van je concurrenten. Voor meer afnemers en meer prospects. Vaker. In meer (koop)situaties. En op meer plaatsen.
Je hebt geen last meer van gedoe en discussies met elkaar tegensprekende consultants. Zo houd je aardig wat tijd over. Doordat het programma je meer klanten, omzet en cashflow oplevert, en je een groter marktaandeel pakt, nemen de zekerheid, de rust en het vertrouwen in je ondernemerschap toe. Je werkt met meer plezier, meer energie en minder stress.
Je krijgt alle wetenschappelijk onderbouwde templates die je nodig hebt en kent de juiste volgorde waarin je ze moet toepassen. Na 'MaestroMarketing' kun je meteen aan de slag met de uitvoering. En omdat je nu weet hoe je de marketing voor je bedrijf moet aansturen, heb je er je hele ondernemersleven lang plezier van.
'MaestroMarketing' is een creatie van Frans van het Schip.
Zo'n vijfenveertig jaar geleden liep ik vol verwachting een Eindhovens hotelzaaltje binnen voor mijn eerste marketingcursus. Het bleek het begin van een lange reeks aan trainingen, workshops, leergangen, masterclasses, columns, seminars, webinars, lezingen, een wetenschappelijke masteropleiding, artikelen, abonnementen, vademecums, blogs en boeken.
Zo is een gids door het marketingvak ontstaan die ik nog elke dag bijwerk naar de laatste stand van de wetenschap. Aangevuld met de ervaring van het werken voor meer dan vijfhonderd klanten in allerlei branches, van multinationals tot zzp'ers.
Heel lang heb ik ondernemers geholpen met vragen zoals 'Hoe bereik ik mijn doelgroep op de meest efficiënte manier?'; 'Wat moet ik met sociale media?'; 'Heb ik in mijn branche wel een sterk merk nodig?'; 'Vraag ik wel de juiste prijs voor mijn aanbod?' enzovoort...
Tientallen deelvragen over het marketingvak. De antwoorden op al die deelvragen heb ik nu in één programma samengebracht: 'MaestroMarketing voor mkb-ondernemers'. Er zit alleen maar in wat je als directeur-eigenaar nodig hebt. Dus geen verouderde dogma's en modellen. Geen theoretisch geleuter. En geen 'moderne' marketinghypes en mythes over marketing waar je niets aan hebt.
Wat je wel krijgt: een echt bewezen marketingaanpak, 'evidence-based', concreet en helemaal afgestemd op de praktijk van jóuw bedrijf. Met een robuuste wetenschappelijke onderbouwing. Zo weet je zeker dat je je budget op de best mogelijke manier besteedt.
B2B-merken versterkt
'MaestroMarketing voor mkb-ondernemers'.
Op basis van de uitkomst kun je keuzes maken over wat je zelf wilt (blijven) doen en wat je beter aan anderen kunt overlaten, aan mensen binnen of buiten je bedrijf. Als je je KernTalenten kent, maak je dus betere keuzes die écht bij je passen.
Hans Lips neemt als erkend en gecertificeerd KernTalentenanalist de analyse bij je af. Hij is aangesloten bij de Beroepsvereniging KernTalentenanalisten Nederland en bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches, en hij is opgenomen in het Kwaliteitsregister Hoogbegaafdheid.
Voorbereidings-seminar 1
Je vorige marketingjaar,
je kwaliteiten en
je verbeterpunten.
Dit eerste voorbereidings-seminar laat je terug-kijken naar je eerdere marketingactiviteiten.
Of je je doelen hebt gehaald en waarom wel of juist niet.
En welke (im)materiële hulpmiddelen daarbij belangrijk zijn geweest. Zo leer je wat nu anders kan voor een beter resultaat straks.
Een doorlichting van
je bedrijf en van
je klantenbestand.
In dit voorbereidings-seminar breng je in kaart wat er gebeurt in je organisatie.
Hoe je financiën ervoor staan. Hoe je waarde creëert. Je leert welke groeistrategieën er zijn. En hoe je klanten en de structuur van je klantenbestand daaraan bijdragen. Om daar straks meer uit te halen.
Wat er voor relevants
in de samenleving gebeurt
en hoe je markt eruitziet.
Niet alles wat je ontdekt, kun je beïnvloeden. Maar door erop in te spelen, kun je er wel je voordeel mee doen.
Masterclass 1
Een robuuste strategie
als uitgangspunt voor je marketing.
Wat de kern van je onderneming moet zijn en wat je daarvoor nodig hebt. Dat bepaal je in deze masterclass. En je ontdekt welke capaciteiten en vaardig-heden al in je bedrijf aanwezig zijn, en welke je (verder) moet ontwikkelen.
Zo leg je een solide fundament voor een toppositie in je markt en voor de marketing die daaraan moet bijdragen.
In welke markt(en) je de Coca-Cola
kunt worden en waarom juist daar.
In het verlengde van je keuzes in Masterclass 1 selecteer je in deze master-class in welke markt een toppositie voor jouw bedrijf het meest kansrijk is.
Je weegt ook mee welke klanten er daar echt toe doen en waarom.
Met scherpe doelstellingen leg je hier het fundament voor een 'evidence-based' marketingaanpak. En voor een stevige greep op de uitvoering ervan.
Masterclass 3
De vormgeving van de producten en diensten
die je het meeste opleveren.
In deze masterclass leer je welk aanbod het meest winstgevend is en waarom. Kan dat met alleen je huidige producten of diensten? Of is er misschien iets meer nodig?
Hoe je je assortiment samenstelt, bepaalt immers je verdienvermogen. Het is dus een belangrijke stap naar meer omzet en meer cashflow.
Wat de prijs van je aanbod doet met
je marketingbudget, je omzet en je cashflow.
Als ondernemer weet je dat de prijs van je aanbod je omzet en je cashflow kan maken of breken. Hoe je je assortiment zodanig prijst dat je er het meeste uithaalt, leer je in deze masterclass. Je ontdekt ook de invloed ervan op je marketingbudget en wat dat dan weer betekent voor je resultaten. En niet te vergeten: de zin en onzin van prijspromoties en kortingen...
Masterclass 5
Je product of dienst in
zoveel mogelijk situaties 'koopbaar' maken.
Hoe marketingcommunicatie echt werkt
en hoe je daar je concurrenten mee aftroeft.
Wat je over je merk, je product of je dienst communiceert, naar wie, hoe vaak en via welke media: een 'evidence-based' aanpak geeft je concurrenten het nakijken. En biedt je een onderbouwd weerwoord tegenover de 'professionals' die van alles beweren en beloven maar dat niet waarmaken.
Een overzichtelijke activiteitenplanning sluit deze masterclass af.
Masterclass 7
Zonder nattevingerwerk
je marketingbudget bepalen.
Wat je vooral niet zelf moet doen
en hoe je dan toch topkwaliteit krijgt.
Het maken van effectieve communicatie-uitingen is een boeiend, creatief proces. Voer voor specialisten. Dat geldt ook voor het ontwerpen en uitvoeren van marktonderzoek. In deze laatste masterclass leer je hoe je de juiste leveranciers kiest en hoe je die aanzet tot het leveren van topprestaties. Zodat jij met meer plezier, meer energie en minder stress kunt ondernemen.
Ben je bezorgd dat 'MaestroMarketing' uitmondt in een standaard marketingaanpak? Die hetzelfde is voor alle deelnemers? Of - nog erger - gelijk aan die van je concurrenten?
Die zorgen zijn echt niet nodig. Want je snijdt alle modellen, templates en concepten die het programma je aanreikt, helemaal toe op jouw merk, jouw bedrijf, jouw markt en jouw doelgroep.
Elke deelnemer geeft er op zijn of haar eigen, unieke manier invulling aan. Dat gaat zelfs op als jouw assortiment niet wezenlijk verschilt van wat anderen aanbieden. Juist dan helpt 'MaestroMarketing' je om met je marketing het verschil te maken.
Dat kan bijvoorbeeld zitten in de keuze van je doelgroep, in de uitstraling van je merk, in je distributie- of verkoopsysteem, je prijsstelling, de communicatiemedia die je inzet, of hoe je inspeelt op koopsituaties.
Dat - en nog veel meer! - staat allemaal in het complete marketing- en communicatieplan dat we tijdens het programma samen maken. Compleet, maar wel heel compact. Uitzonderlijk concreet, waardoor je meteen kunt starten met de uitvoering van je plan. En natuurlijk volledig wetenschappelijk onderbouwd, zodat je zeker weet dat je de best mogelijke besteding van je dure marketingeuro's krijgt.
Een open en eerlijk advies, kennis van zaken en strategisch sterk. Zo heb ik – samengevat – Frans van het Schip van ProPositions Brand Management ervaren. Ik ben heel tevreden over het merkontwikkelingstraject dat hij voor Studco heeft gedaan. De kern daarvan is de Stuwende Kracht, een heel belangrijk concept waar uiteindelijk alles in de onderneming om draait.
Frans heeft mij geholpen om Studco om te vormen van een bedrijf dat van alles doet naar een onderneming met focus en heldere doelen. Ik heb nu een punt op de horizon waar ik stapsgewijs naar toe kan werken.
Frans is geen meeprater: hij heeft een duidelijke, eigen mening over merkenbeleid en marketing, en onderbouwt die met praktijkvoorbeelden. Tijdens het traject dat we samen hebben afgelopen, legde hij heel helder bloot waar ik mezelf weleens tegensprak. En steeds leidde hij me terug naar de kern van de zaak. Dat heeft me erg geholpen om logische, samenhangende keuzes te maken.
Bij de implementatie heb ik veel aan het overzichtelijke werkdocument dat onze samenwerking me heeft opgeleverd: kort en krachtig en zonder luchtkastelen. En ook zijn brede netwerk gaat zeker helpen om Studco toe te laten groeien naar een nog gezaghebbender marktpositie als pure stiftlasspecialist. Of, zoals Frans het zelf graag zegt: naar de Coca-Cola in de stiftlasmarkt.
Jorgo M. van den Brand, algemeen directeur Studco International B.V.
Frans heeft mij en mijn compagnons begeleid bij onze merkontwikkeling. Na twee sessies vol energie heeft Frans ons geholpen naar een doeltreffende aanpak met belangrijke en concrete actiepunten.
Die aanpak is één van de pijlers in de fundering van onze onderneming. Tot op de dag van vandaag maken we hier dankbaar gebruik van. Het opvolgen van zijn advies werpt namelijk zelfs drie jaar later nog steeds zijn vruchten af.
Ik heb Frans ervaren als expert in zijn vak. Hij brengt zijn kennis over op een manier waarbij iedereen enthousiast en betrokken blijft. Dit doet hij met een gezonde dosis humor en voorbeelden die tot de verbeelding spreken. Hij is concreet en spitst de methoden toe op het doel én het team. Dat maakt dat je als ondernemer doeltreffend aan de slag kunt.
Jarno Heijting, partner SOS Volaris.
Drie voorbereidings-seminars
die je een schat aan informatie opleveren.
De eerste drie modules van 'MaestroMarketing' vormen samen het misschien wel belangrijkste onderdeel van je marketingplan: Analyse en Diagnose. Want pas als je weet wat er aan de hand is in je bedrijf, in je markt en in de buitenwereld, kun je er met je plan op inspelen.
Tussen de modules zit steeds een periode van twee weken. Daarin verzamel je heel gestructureerd precies die gegevens die er voor je onderneming, je merk en je marketing toe doen.
De locatie voor de voorbereidings-seminars biedt je alles wat je nodig hebt om ongestoord en zorgeloos te werken. Bij elk seminar is een haal-en-breng-service inbegrepen, zodat je ontspannen aan de sessie kunt beginnen en na afloop niet met een vol hoofd in de auto hoeft te stappen.
Je eigen marketingplan dat we samen maken
tijdens een intensieve werkweek.
In precies een week is het klaar: je eigen marketing- en communicatieplan voor jouw merk, jouw bedrijf en jouw situatie. Praktisch, concreet en effectief.
'MaestroMarketing' is speciaal gemaakt voor directeur-eigenaren. Het is dus geen reguliere marketingopleiding met een diploma waar je niets aan hebt. Het programma biedt je alleen die marketingkennis die je als ondernemer nodig hebt om meer te verkopen aan meer afnemers. Dus zonder overbodige theorie. Alles wat je leert, breng je meteen in praktijk.
Gaandeweg neem je zoveel diepgravende kennis over marketing mee dat je een gelijkwaardige en professionele gesprekspartner wordt voor de leveranciers op marketinggebied die de uitvoering voor je gaan doen. Je leert hoe je ze selecteert en brieft, en hoe je hun prestaties beoordeelt.
Sjablonen, modellen, checklists en concepten
die je steeds opnieuw kunt gebruiken.
'MaestroMarketing' is geen eenmalige exercitie. De aanpak die je tijdens de intensieve werkweek voor je eigen bedrijf in praktijk brengt, is toekomst-bestendig. Je kunt de sjablonen, modellen, checklists en concepten die je krijgt aangereikt, steeds opnieuw vrijelijk gebruiken. Jaar na jaar.
Het is allemaal jouw eigendom door je deelname aan het programma. En alles is 'evidence-based', gebaseerd op de meest actuele stand van de marketingwetenschap.
Een uitgelezen locatie met alle faciliteiten
voor een winnende koers.
Ruimte voor een nieuwe richting, voor ongebruikte mogelijkheden en voor sprankelende ideeën. In die sfeer leg je tijdens 'MaestroMarketing' het fundament voor meer klanten, meer verkopen, meer omzet en meer cashflow. Samen met maximaal zeven collega-ondernemers..
De locatie laat je loskomen van dagelijkse beslommeringen, alledaagse sores en brandjes blussen. Vol pension en een haal-en-breng-service zijn inclusief. En natuurlijk biedt het programma ook ruimte voor ontspanning.
Een duidelijke structuur, een heldere richting.
Ik heb Frans leren kennen als een gedegen, analytisch, strategisch en goed luisterend persoon.
Wat voor mij heel goed gewerkt heeft, is dat hij mij een duidelijk kader heeft aangeboden waarbinnen ik kon bewegen. De structuur, de duidelijkheid en zeker ook meer eenduidigheid waartoe Frans mij leidde, hebben mij en Humentality een heldere richting gegeven die ik daarvoor veel minder scherp voor ogen had.
Ik heb me zonder meer gesteund gevoeld door hem in de stappen die ik tijdens het traject en daarna heb gezet. En dit alles in een prettige sfeer.
Ellen van den Wittenboer, Humentality.
Scherpte richting de concurrentie.
Mijn naam is Hans Lips en ik coach bij hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit. Ik besloot om me te herbezinnen op mijn positie als coach en als zelfstandig ondernemer. Aanleiding: voortschrijdend inzicht, persoonlijke groei en de ambitie om nóg meer focus aan te brengen binnen mijn expertise. Maar ja, wat hield herbezinnen nu precies in en hoe pakte ik dat aan?
Frans en ik kennen elkaar al geruime tijd en ik vroeg hem of ik een keer over mijn herbezinning met hem mocht sparren. Dat resulteerde uiteindelijk in een positioneringstraject. Een traject waarin Frans mij hernieuwd kennis heeft laten maken met mijn ondernemerschap. En met de ‘Stuwende Kracht’ waarmee ik mijn markt het best kan benaderen, inclusief de daaraan gekoppelde doelen. Bovendien zorgde deze exercitie ook voor meer scherpte richting de concurrentie.
Voor zo’n herpositionering zet Frans een methode in die ik als een (bijna) organisch proces heb ervaren. Het eindresultaat is een overzichtelijk document waarin mijn eigen bevindingen, conclusies en actieplan kort en krachtig staan beschreven. Hij heeft dit namelijk feilloos in mij naar boven weten te halen. Ik kon er direct mee aan de slag. Erg blij dat ik mijn herbezinningswens met Frans heb gedeeld. Hij werkt op maat en is een meester in z’n vak.
Hans Lips, Hans Lips Coacht.