arrow_drop_up arrow_drop_down

Over Frans van het Schip

en waarom ik jou als DGA kan helpen
om met je bedrijf de Coca-Cola in je segment te worden.

Er is nauwelijks een marketingadviseur te vinden die je een concreet resultaat belooft. Ze zeggen allemaal waar ze goed in zijn, maar wat dat oplevert, hoor je bijna nooit. Kijk hun websites er maar op na. Terwijl het voor jou als ondernemer toch draait om het resultaat.

Het is niet jouw probleem!

Hét argument om het daar niet over te hebben is dat er teveel dingen zijn waar ze geen invloed op hebben. Maar daarmee leggen ze hun probleem wel op het bordje van hun klant, op jouw bordje dus. Ik heb daar zelf ook lang last van gehad. Maar wat blijkt? Ondernemers volgen mijn adviezen beter op

  • als ze voelen dat ik zorgvuldig aansluit bij hun situatie;
           Ondernemers willen écht maatwerk in plaats van een opgedrongen standaard ‘one size fits all’-methodiekje.
  • als ze de techniek achter mijn adviezen snappen;
           Ik houd mijn kennis niet angstvallig voor mezelf, maar deel die heel open met mijn klanten, zodat ze niet van mij afhankelijk blijven.
  • als ze zien dat die aanpak aantoonbaar bijdraagt aan het bereiken van hun doelen.

Ondernemer, word eens wakker!

Misschien heb je niet zoveel op met merkenbeleid en marketing, omdat het je te weinig oplevert. Of omdat je een merk meer koppelt aan grote multinationals. Je hebt wel visitekaartjes en een bedrijfswebsite, en je zit in allerlei netwerken. Maar structureel én gestructureerd aan je merk werken en aan marketing doen…nee, dat niet.

En dus blijft alles bij het oude, al jarenlang, tot vervelens toe.

Wordt het dan geen tijd om iets te ondernemen!? Om eindelijk weer eens lucht in je bedrijf te blazen? De wind in de zeilen te krijgen? Kom op, ondernemer! Ik kan je helpen.

Erasmus Universiteit - Master of Corporate Communication

Een fundament waar je van op aan kunt.

Mijn bedrijf, ProPositions Brand Management, is gebouwd op kennis. Wetenschappelijke kennis over hoe merken groeien, en hoe marketing-, communicatie- en mediabeleid werken. Geen theoretisch geneuzel, geen interessant klinkende aannames, maar bewezen inzichten in hoe het werkt in de dagelijkse praktijk. Ook bij jouw bedrijf.

Veel zelfbenoemde marketinggoeroes proberen je tegenwoordig een aanpak aan te smeren die gericht is op snel verkoopsucces. Dat klinkt verleidelijk, maar brengt je geen succes op lange termijn. Daarvoor is - behalve oog voor verkoop - ook structurele aandacht nodig voor je merk. Want alleen zo bereik je zo veel mogelijk klanten en prospects die je gemakkelijker weten te vinden, vaker, op meer plaatsen en in meer situaties. Hoe dat werkt, vind je hier.

Bijblijven is onderdeel van mijn vak.

Ook al ben ik universitair opgeleid, ik ben zelf geen onderzoeker. Voor actuele, wetenschappelijke kennis leun ik op grote namen.

Over merkenbeleid en marketing houden vooral Jenni Romaniuk, Byron Sharp en Karen Nelson-Field me bij de les. Ze staan van links naar rechts op de foto's hiernaast. ‘Evidence-based’ marketing is hun ankerpunt. Ze zijn als hoogleraren verbonden aan het Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science in Adelaide, Australië. Dat is de eerste, de grootste en de meest vooraanstaande wetenschappelijke instelling ter wereld op het gebied van marketingonderzoek.

Ook publicaties van de naamgevers van dat instituut, Andrew Ehrenberg en Frank Bass, raadpleeg ik regelmatig. Net als  die van onder meer Mark Ritson, Les Binet, Peter Field en John Dawes.

Voor bedrijfsstrategie grijp ik al zeker twintig jaar naar een empirisch onderbouwd boek van Benjamin B. Tregoe en John W. Zimmerman: ‘Top Management Strategy – What it is & how to make it work’. Ook de dissertatie van Roeland van Straten - 'A Model for Firm-Specific Strategic Wisdom' - is voor mij een belangrijke bron.

En dan zijn er uiteraard nog de blogs, de websites, de wetenschappelijke tijdschriften, en de publicaties van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie, SWOCC. Al met al ben ik per 


dag zo’n anderhalf tot twee uur bezig met het het actueel houden van mijn kennis. Dat is nodig, omdat het vak zich snel ontwikkelt.
Het resultaat: hoogst actuele, wetenschappelijk onderbouwde adviezen rond merkenbeleid en marketing, vertaald naar de praktijk van iedere individuele cliënt.

Heb ik alle antwoorden?

Je denkt misschien dat ik inmiddels wel zo’n beetje alles weet wat er te weten valt over merkenbeleid en marketing. Nou, dat gevoel heb ik toch niet. Wat ik wel geleerd heb: hoe weinig ik eigenlijk écht weet. 

Op veel ogenschijnlijk logische en simpele vragen hebben 'we’ in de marketing nog lang niet altijd sluitende, empirisch onderbouwde antwoorden. Er is nog zoveel te ontdekken, zoveel wat we niet weten en waarvan we soms niet eens weten dat we het niet weten.

Daarom vind ik kritisch bijblijven zo belangrijk als basis voor in ieder geval de best mógelijke antwoorden en adviezen. Zodat jij je budget zo effectief mogelijk besteedt. Met altijd de kanttekening dat het morgen misschien toch weer beter kan…

Meer dan alleen Frans.

Behalve op wetenschappelijke kopstukken kan ik met ProPositions ook rekenen op een heel uitgebreid netwerk van dienstverleners.

Enerzijds zijn het uitvoerende mensen en bedrijven. Ze doen hun werk in het verlengde van mijn strategische adviezen voor ondernemers. Heb je zelf geen grafisch ontwerper, webbouwer, autobeletteraar, tekstschrijver of drukker in je netwerk? Of heb je die wel, maar bevalt die niet? Dan kun je altijd een beroep doen op mijn netwerk.

Anderzijds heb ik contacten met specialisten rond andere bedrijfsfuncties dan marketing: onder meer juridische zaken, personeelsbeleid, financiën en logistiek. Ook tot dat netwerk geef ik je graag toegang, als je dat nodig hebt.

Ook bijblijven? Dat kan!

Wat een sterk merk voor jouw bedrijf kan doen, zie je hiernaast. "Ja, maar," hoor ik je denken, "ik ben Coca-Cola niet!". Dat snap ik. Maar de principes die het succes van Coca-Cola verklaren, zijn universeel en wetenschappelijk bewezen. En ze gelden voor producten en diensten, en in allerlei categorieën, omgevingen en omstandigheden.

Met enige regelmaat publiceer ik over merkenbeleid en marketing. In mijn artikelen verwerk ik uiteraard de meest recente wetenschappelijke kennis en inzichten. Het bespaart je een hele bibliotheek aan leeswerk, maar houdt je wel up-to-date.

Die publicaties gaan over 'evidence-based' marketingprincipes. En ook over de concepten waar veel marketingadviseurs mee te koop lopen, maar waarvan juist níet bewezen is dat ze leiden tot een sterk merk en tot het succes van jouw bedrijf.

Wil je mijn artikelen ontvangen? Stuur dan een e-mail naar fvanhetschip@propositions.nl met in de onderwerpregel 'Merkartikelen' en je ontvangt ze gratis in je inbox.

Ik weet zeker dat je een goede keus maakt door je aan te melden voor mijn publicaties. Ik wens je er oprecht heel veel (merk)succes mee!